Nyheter

White Monday vill motverka köphysterin på Black Friday

I dag är det dags för årets upplaga av Black Friday, ett handelsfenomen som spridit sig från USA och blivit allt populärare även här i Sverige.

171124_BlackFriday-köFörr var årtidsbundna reor vanliga i handeln, men nu verkar korta, koncentrerade köpdagar och kampanjer som Halloween, Midseasonsale, Singles day och nu aktuella Black Friday, ta över allt mer.

Black Friday är till för att boosta julhandeln. Den driver på försäljningen och kan bereda plats för julhandeln längre fram, säger Jens Hultman, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet.

Jens Hultman förklarar att handeln har kortare cykler i dag. Nu kan det även handla om att butiken köpt in varor som inte säljer och behöver sälja ut dem billigare.

Man vet att kampanjer lockar konsumenter att köpa mer. Och handeln hänger gärna på nya företeelser, säger Jens Hultman.

White Monday

Men det finns motkrafter. Ett sådant initiativ är White Monday.

Vi såg att flera företag med cirkulära- eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka ‘tvärtomleken’ så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday”, förklarar Henning Gillberg, grundaren till Repamera, ett av de deltagande företagen.

Några övriga av de totalt 33 aktörer som deltar i White Monday är Karma, Myrorna och Retuna Återbruksgalleria.

Under White Monday, som inföll måndagen den 20 november, kunde konsumenter istället stötta företag som satsar på att återanvända, dela, reparera och hyra, som erbjöd rabatter och erbjudanden.

Ett annat alternativ till Black Friday är En köpfri dag. Initiativet – som infaller på samma dag som Black Friday – innebär precis som det låter att du inget köper under 24 timmar.

Källa: Miljö Online

PS. Tips på alternativ att handla på BlackFriday: god mat och välgörenhet! Eller varför inte bara ta en promenad i naturen, istället för i butiker? DS.

Taggat , , , , ,