Nyheter

KRAVs nya VD

Idag (20 mars) tillträder Anita Falkenek som vd för KRAV. Hennes uppdrag är att få den ekologiska och KRAV-märkta produktionen och konsumtionen i Sverige att öka – och hon beskriver utökade samarbeten inom lantbrukssektorn som en nyckel till framgång.

170320_KRAV_Anita-Falkenek_VDDet känns fantastiskt roligt att komma till en organisation som på ett så tydligt sätt bidrar till mer hållbar livsmedelsproduktion. Och det är ingen tvekan om att konsumenterna efterfrågar mer ekologisk, KRAV-märkt och svenskproducerad mat. Nu behöver vi samarbeta i hela livsmedelsbranschen för att fylla butikshyllor, skolmåltider och restaurangmenyer med den mat konsumenterna vill ha, säger Anita Falkenek.

Anita Falkenek är utbildad biolog och ekotoxikolog och har jobbat med miljö- och hållbarhetsfrågor i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon är född och uppvuxen på en mjölkgård i Halland där hennes bror sedan ett antal år driver KRAV- certifierad nötköttsproduktion.

Anita Falkenek har tidigare arbetat många år inom ICA, bland annat som miljöchef. Hon har även arbetat på WWF med ansvar för dess globala samarbete med IKEA. De senaste fem åren har Anita Falkenek varit hållbarhetschef på Åhléns. Hon har suttit i BSCIs (The Business Social Compliance Initiative) styrgrupp och 2015 blev hon invald som styrelseledamot i Miljömärkning Sverige AB (Svanen).

Det här är KRAV:
Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.

KRAV-märket är ett registrerat varumärke hos Patent- och registreringsverket. Registreringen ger KRAV ekonomisk förening ensamrätt till varumärket KRAV.

Taggat , , , , , , , ,