Nyheter

Unga konsumenter har tröttnat på fast fashion

Enligt en kundundersökning gjord av Bank of America Merrill Lynch börjar konsumenterna att tröttna på ”fast fashion”-trenden. Generation Z vill ha mer kvalité och ratar billiga kläder från bland annat H&M och Zara.

180531_Gen-Z-fast-fashionUndersökningen är gjord bland 150 000 personer och av dem tillhör en femtedel den så kallade generation Z, vilka är födda mellan 1990 och 2010, som nu säger sig vilja ha mer hållbarhet och högre kvalitet men som också innebär färre köp.

Undersökningen visar på en trend som går mot att företag som har högre kvalitet på sina varor kommer att ha större framgång, till skillnad mot företag som exempelvis Zara och H&M, som kommer att få det tufft med sin lågprislinje framöver.

Enligt undersökningen hade ”fast fashion” sin peak 2016, och har gått stadigt nedåt sedan dess.

Läs mer i Veckans Affärer här…

Källor: Miljö Online och Veckans Affärer

Taggat , , , ,