Miljö Online har sammanställt fyra korta nyheter om hur SJ möter det nyvaknade intresset för tågresande från affärsresenärerna. Nattåg som ett alternativ till morgonflyg, en ny portal för utlandsbokningar, en upprustning av snabbtågsflottan och nya möjligheter att se var tåget befinner sig, är något av de reseföretaget arbetar med.

Affärsresandet med tåg ökar kraftigt. Många väljer att ta tåget från Stockholm till Köpenhamn via Malmö och även bokningar av nattågen har ökat rejält. “Fler upptäcker att det är ganska skönt att ta sin natt på tåget istället för att kämpa sig upp till första morgonflyget”, säger Ida Thermaenius, chef för affärsbokningar på SJ till Dagens Industri.

Enligt en undersökning som SJ genomförde i december väljer en tredjedel gärna tåget före bilen och en knapp tredjedel väljer tåget före flyget. Nya snabbtångsavgångar, att många uppskattar att anlända mitt i citykärnan, samt att man slipper tänka på parkeringar, är några av anledningarna till att fler affärsresenärer väljer tåget.

SJ slutade för några år sedan att sälja utlandsresor på grund av låg efterfrågan och dålig lönsamhet, men är nu på gång att starta upp försäljningen igen. En digital försäljningslösning är planerad att lanseras i mars, skriver Dagens Nyheter/TT. Den nya bokningen kommer inte att fungera lika smidigt som SJ:s inrikes bokningssystem där man anger en startpunkt och en destination och sedan ser flera resealternativ. “Det europeiska järnvägsnätet är alldeles för omfattande för det. Men vi kommer att göra det enklare att boka några av de mest populära destinationerna, till exempel i Frankrike, Italien och Tyskland”, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till TT.

190227_tåg2

SJ investerar 3,5 miljarder på en total uppgradering och modernisering av X2000-flottan. Fram till 2023 satsas ytterligare 5 – 6 miljarder på inköp av en ny snabbtågsflotta. Sammanlagt innebär det en kapacitetshöjning med 50 procent som planeras ske gradvis i takt med att den uppgraderade X 2000-flottan rullas ut och vara helt genomförd 2023 med den nya snabbtågsflottan på plats. Det skriver SJ:s vd Crister Fritzson i en debattreplik i Dagens Industri, där SJ ifrågasätts för att inte satsa tillräckligt på att möta efterfrågan från affärsresenärerna.

Enligt Crister Fritzson kommer nya X2000 rymma 15 procent fler säten, vilket är en konkret åtgärd för att “möta högre efterfrågan från affärsresenärer på en väldigt trång järnväg där fler avgångar inte får plats.” Samtidigt konstaterar Crister Fritzson att på sikt krävs nya stambanor för att möta den ökande efterfrågan på tågresor.

SJ släpper en ny funktion i sin SJ Labs-app, i vilken det ska kunna gå att se geografisk position och aktuell hastighet i realtid för samtliga SJ:s tåg som är på resa. Redan idag går det att se tågs geografiska position för de avgångar som körs som snabbtåg eller med dubbeldäckarna, men med den nya funktionen ska det gå att få en mer exakt informationsangivelse och även för andra tåg. “Vi tror att detta särskilt kommer hjälpa dig som tågpendlar, då det nu blir möjligt att se var tåget befinner sig och om det rör på sig även innan det åker från sin startstation”, säger Claes Lindholtz, chef för SJ:s affärsutveckling. Läs mer här

Källa: Miljö Online

Etiketter: , , , , Last modified: 27 februari, 2019
Jag har läst och godkänner villkoren