Nyheter

”Din uppdragsgivare är en miljöbov – vad spelar det då för roll att du cyklar till jobbet?”

Vi befinner oss i planetärt nödläge. Den stegvisa utvecklingen mot hållbarhet går för långsamt och den skönmålas. Vad tjänar det till att ställa om och äta vegetariskt eller cykla till jobbet – och sedan arbeta för organisationer som bidrar till accelererande klimatförändringar? skriver 60 kommunikatörer i en gemensam debattartikel i Resumé.

190528_betong_miljöbov

Vi har bara råd med disruptiva, transformativa lösningar som sänker utsläppen på total nivå. Kraftfulla åtgärder behövs. Vi måste lyssna på ungdomarna och ställa om bransch efter bransch. Vi kan inte klamra oss fast vid de positioner vi har idag, utan måste omfamna de riktiga lösningarna. Om de skalas upp kommer de räcka väldigt långt.

Huset brinner. De 320 miljarder USD som klimatrelaterade katastrofer kostade världen förra året är toppen på isberget. Vi måste minska klimatutsläppen med 8 procent varje år för att undvika det värsta klimatscenariot. Istället ökar världens utsläpp, inklusive Sveriges. Som om det inte var nog dör 8,8 miljoner varje år av förorenad luft, en miljon arter hotas av utrotning och våra hav är överfiskade och fyllda av plastskräp.

Stopp! säger vi till våra arbetsgivare och uppdragsgivare: fordons-, IT-, kläd- och livsmedelsbranschen, energiföretag, skogsbolag eller andra företag som inte arbetar för en hållbar värld där vi begränsar klimatförändringarna till 1,5 grader eller bidrar till att bromsa den snabba förlusten av biologisk mångfald.

Att Greta vägrar ta emot Guldägget är en kraftfull signal om att omställningen fortfarande ligger framför oss. Och vi lovar att göra allt vi kan för skynda på den.

190528_miljöbov

Vi kommunikatörer: strateger, designers, reklamare, copywriters osv., vill ge våra kunder och ledningsgrupper tydliga signaler om det nödläge mänskligheten befinner sig i, om de problem verksamheten bidrar till och om den omställning de måste göra för att mål och insatser ska linjera med forskningens och kundernas krav.

Vi ska göra vår del i att utarbeta affärsmodeller som håller hela vägen till noll utsläpp – cirkulära, förnybara, delningsbara, tjänstebaserade – och skala upp dem. För vi vet att detta bara kommer stärka organisationen. Lösningarna där ute är nästintill oändliga och goda exempel finns i överflöd. Vi vill kommunicera transparent och fullständigt med kunderna.

Om ledningen inte vill se, inte vill flytta positionerna och kapa utsläppen snabbt nog, kan vi söka nya uppdrag och nya jobb. För vi är trygga i att vi ändå bara stärkt vår kompetens genom det vi gjort.

Vi tänker inte längre använda vår tid till att förstöra våra barns och planetens framtid. Det minsta vi kan göra nu är allt och lite till. Vi misslyckas, men vi har ännu inte misslyckats, som Greta så klokt sagt. Vi finns här för att skapa det nya narrativet, men vi kan bara göra det utifrån att det sker en förändring på riktigt.

Victoria Olausson, strategisk kommunikatör

Anna Almberg, PR/strateg

Lisa Holmberg, kommunikatör och konceptutvecklare

Sara Rebecka Ivarsson, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap

Anna Bokström, konstnär och fotograf

Magnus Hedenmark, VD

Kristina Modigh, innehållsstrateg

Magnus Hedenmark, kommunikatör

Jenny Blomberg, klimatstrateg och kommunikatör

Elisabeth Brisum, Communications Manager

Ellinor Eke, Vd

Teresa Sida Norgren, projektledare och kommunikatör

Annika Modigh, Art Director

Lina Karanikas, Fundraising Manager

Emma Lilja, Art Director

Cecilia Stenström, Communication Manager

Ulrica Nolke, Verksamhetsutvecklare Tjänstedesign

Nina Schmieder, pressekreterare

Nikki Schmidt, Art Director

Karolina Schéle, Grafisk formgivare

Helena Emms, Strategic Planner

Henrika Thomasson, Kommunikationschef

Maja Manner, Sektionschef

Truls Bärg Frilans fotograf och Art Director

Barbara Evaeus, Strategic Communicator

Göran Wiklund, hållbarhetskonsult

Sophia Emms, planner

Ulrika Wedin, hållbarhetskommunikatör och studiochef

Hanna Nygren, Content Manager

Linnea Haeggström, kampanjledare

Jöran Fagerlund, typograf

Kicki Persson, operativ projektledare

Elin Bergman, Corporate Partnership Manager

Åsa Thulin, Brand Manager

Tinni Ernsjöö Rappe, kommunikatör

Cecilia Gustavsson, pressekreterare

Magnus Åkerlind, social entreprenör

Saga Sandin, redaktör

Tove Nordén, forskningskommunikatör

Isabelle Guselin, Sustainability Strategist

Sohie Kim Hagdahl, kommunikatör

Elin Lindecrantz, Art Director

Sanna Westin, pr-konsult

Linda Grandin Art Director, PR Konsult

Ingrid Hesser, Europeisk marknadsdirektör

Ann-Sofie Gunnarsson, Partnerships & Collaboration

Martin Lee, strateg och processledare

Martin Hedberg meteorolog

Frida Berry Eklund, pr-konsult

Ingrid Finnson, Marketing Manager

Anna Waldenström, webbredaktör

Staffan Widell, designer

Göran Wiklund, hållbarhetskonsult

Therese Wåtz, projektkommunikatör

Lena Jidne, kommunikatör

Lasse Nilsson, kommunikatör

Anna Pihl, teknisk kommunikation

Göran Nordström, politiker

.

 

Taggat , ,