Vi befinner oss i planetärt nödläge. Den stegvisa utvecklingen mot hållbarhet går för långsamt och den skönmålas. Vad tjänar det till att ställa om och äta vegetariskt eller cykla till jobbet – och sedan arbeta för organisationer som bidrar till accelererande klimatförändringar? skriver 60 kommunikatörer i en gemensam debattartikel i Resumé.
Vi har bara råd med disruptiva, transformativa lösningar som sänker utsläppen på total nivå. Kraftfulla åtgärder behövs. Vi måste lyssna på ungdomarna och ställa om bransch efter bransch. Vi kan inte klamra oss fast vid de positioner vi har idag, utan måste omfamna de riktiga lösningarna. Om de skalas upp kommer de räcka väldigt långt.
Huset brinner. De 320 miljarder USD som klimatrelaterade katastrofer kostade världen förra året är toppen på isberget. Vi måste minska klimatutsläppen med 8 procent varje år för att undvika det värsta klimatscenariot. Istället ökar världens utsläpp, inklusive Sveriges. Som om det inte var nog dör 8,8 miljoner varje år av förorenad luft, en miljon arter hotas av utrotning och våra hav är överfiskade och fyllda av plastskräp.
Stopp! säger vi till våra arbetsgivare och uppdragsgivare: fordons-, IT-, kläd- och livsmedelsbranschen, energiföretag, skogsbolag eller andra företag som inte arbetar för en hållbar värld där vi begränsar klimatförändringarna till 1,5 grader eller bidrar till att bromsa den snabba förlusten av biologisk mångfald.
Att Greta vägrar ta emot Guldägget är en kraftfull signal om att omställningen fortfarande ligger framför oss. Och vi lovar att göra allt vi kan för skynda på den.
Vi kommunikatörer: strateger, designers, reklamare, copywriters osv., vill ge våra kunder och ledningsgrupper tydliga signaler om det nödläge mänskligheten befinner sig i, om de problem verksamheten bidrar till och om den omställning de måste göra för att mål och insatser ska linjera med forskningens och kundernas krav.
Vi ska göra vår del i att utarbeta affärsmodeller som håller hela vägen till noll utsläpp – cirkulära, förnybara, delningsbara, tjänstebaserade – och skala upp dem. För vi vet att detta bara kommer stärka organisationen. Lösningarna där ute är nästintill oändliga och goda exempel finns i överflöd. Vi vill kommunicera transparent och fullständigt med kunderna.
Om ledningen inte vill se, inte vill flytta positionerna och kapa utsläppen snabbt nog, kan vi söka nya uppdrag och nya jobb. För vi är trygga i att vi ändå bara stärkt vår kompetens genom det vi gjort.
Vi tänker inte längre använda vår tid till att förstöra våra barns och planetens framtid. Det minsta vi kan göra nu är allt och lite till. Vi misslyckas, men vi har ännu inte misslyckats, som Greta så klokt sagt. Vi finns här för att skapa det nya narrativet, men vi kan bara göra det utifrån att det sker en förändring på riktigt.
Victoria Olausson, strategisk kommunikatör
Anna Almberg, PR/strateg
Lisa Holmberg, kommunikatör och konceptutvecklare
Sara Rebecka Ivarsson, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap
Anna Bokström, konstnär och fotograf
Magnus Hedenmark, VD
Kristina Modigh, innehållsstrateg
Magnus Hedenmark, kommunikatör
Jenny Blomberg, klimatstrateg och kommunikatör
Elisabeth Brisum, Communications Manager
Ellinor Eke, Vd
Teresa Sida Norgren, projektledare och kommunikatör
Annika Modigh, Art Director
Lina Karanikas, Fundraising Manager
Emma Lilja, Art Director
Cecilia Stenström, Communication Manager
Ulrica Nolke, Verksamhetsutvecklare Tjänstedesign
Nina Schmieder, pressekreterare
Nikki Schmidt, Art Director
Karolina Schéle, Grafisk formgivare
Helena Emms, Strategic Planner
Henrika Thomasson, Kommunikationschef
Maja Manner, Sektionschef
Truls Bärg Frilans fotograf och Art Director
Barbara Evaeus, Strategic Communicator
Göran Wiklund, hållbarhetskonsult
Sophia Emms, planner
Ulrika Wedin, hållbarhetskommunikatör och studiochef
Hanna Nygren, Content Manager
Linnea Haeggström, kampanjledare
Jöran Fagerlund, typograf
Kicki Persson, operativ projektledare
Elin Bergman, Corporate Partnership Manager
Åsa Thulin, Brand Manager
Tinni Ernsjöö Rappe, kommunikatör
Cecilia Gustavsson, pressekreterare
Magnus Åkerlind, social entreprenör
Saga Sandin, redaktör
Tove Nordén, forskningskommunikatör
Isabelle Guselin, Sustainability Strategist
Sohie Kim Hagdahl, kommunikatör
Elin Lindecrantz, Art Director
Sanna Westin, pr-konsult
Linda Grandin Art Director, PR Konsult
Ingrid Hesser, Europeisk marknadsdirektör
Ann-Sofie Gunnarsson, Partnerships & Collaboration
Martin Lee, strateg och processledare
Martin Hedberg meteorolog
Frida Berry Eklund, pr-konsult
Ingrid Finnson, Marketing Manager
Anna Waldenström, webbredaktör
Staffan Widell, designer
Göran Wiklund, hållbarhetskonsult
Therese Wåtz, projektkommunikatör
Lena Jidne, kommunikatör
Lasse Nilsson, kommunikatör
Anna Pihl, teknisk kommunikation
Göran Nordström, politiker
.