Nyheter

Han seglar 2 000 Nm för miljöns skull

Utan en droppe fossilt bränsle eller att ladda batterierna en enda minut med landström ska Björn Bertoft segla minst 2 000 Nm och besöka sju länder kring Östersjön. Bensinmotorn i båten har ersatts av landets första elektriska Torqeedo pod-drive med självladdande propeller. Björn fyller på med solceller på däck och i seglet.

180612_Seglar-för-miljön_båt

Den 5 juni gick startskottet för äventyret, när Björn lämnade Aker Brygge i Oslo.

Seglaren Björn Bertoft siktar på att träffa vanligt båtfolk för att prata sol, vind och vatten på bryggorna längs sin rutt: Oslo-Göteborg-Skagen-Aarhus-Kiel-Rostock-Köpenhamn-Malmö-Ystad-Bornholm/Christainsø-Åhus-Karlskrona-Kalmar-Borgholm-Visby-Riga-Tallin-Helsingfors-Åbo-Mariehamn och Stockholm.

Den gamla bensinmotorn, tank och slangar åkte ut och har i samma utrymme ersatts av en liten plugg från elmotorn och en kabel till batterierna, styrenheten och fartreglaget.

Jag hoppas den här seglingen blir ett ”climate-statement” som sätter högre fart på fossilfria funderingar hos vanliga seglare. Det tankas ju en hel del fossila bränslen även av oss, säger Björn Bertoft.

Paradoxen är att vi gärna söker oss ut till ensliga klippor för att få njuta av stilla natur och solnedgångar, för att sedan utan att blinka starta våra dieselmotorer för att kyla vinet eller få mer kräm till båtens tv. Seglare har kommit långt med solceller och vindsnurror, men vi borde ta ännu mer ansvar och lägga oss i den absoluta framkanten när det handlar om att ställa om till ett helt fossilfritt och hållbart båtliv.

Marina elmotorer representerar idag en mycket liten del av alla båtmotorer. Enbart i Sverige finns cirka 800 000 fritidsbåtar, varav cirka hälften har motor. Men andelen elmotorer ökar stadigt och här finns en enorm miljövinst att göra genom att gå ifrån motorteknik baserat på fossila bränslen.

Den nya elektriska pod-driven har utvecklats av tyska tillverkaren Torqeedo, som under flera år tillverkat eldrivna utombordare. Nu riktar de in sig på att slå in en kil i en mer eller mindre helt dominant fossil inombordsmarknad.

Bortsett från att han kan ladda batterierna med propellern medan han seglar, så slipper Björn numera den tunga motorn, tanken, alla slangar, skrov-, skott- och däcksgenomföringar och blybatterierna. Med dem försvann även ljudet, lukten, avgaserna, riskerna för läckage och kostnaderna för bränsle.

Uppstickaren Tesla har skakat om rejält på landbacken och på rekordtid fått hela den motsträviga fossilbils-marknaden att plötsligt, inte bara kunna – utan även vilja – utveckla elbilar med lång räckvidd. Jag bidrar gärna till att Torqeedo är med och skapar en liknande omstörtande förändring på havet. Varje installerad elmotor i en båt är ju en vinst för oss alla.

Lasse Johansson, Affärsenhetschef på KGK Motor AB/Torqeedo kommenterar projektet så här:

Vi tycker det är ett hedervärt initiativ och ser projektet som en vinst långt bortom det faktum att vi är agenter i Sverige för en ny typ av marina elmotorer. Det sker bra utveckling både inom marin eldrift och traditionella kompressionsmotorer. Det är ju inte motorerna i sig, utan bränslet som är roten till utsläppen och vi följer givetvis utvecklingen mycket noga i både el- och bränslesektorn. Björn är en sann seglare och tidig el-entusiast så vi stöttar självklart hans satsning och ser fram emot att våra återförsäljare och nyfikna båtägare längs vägen får en chans att titta ner i en båt som redan i sommar seglar helt fossilfritt.

Några fakta: Björn Bertoft har monterat en elektrisk Cruise Pod 4.0 där det tidigare drevet satt. Inne i båtens tidigare motorrum sticker det bara upp en liten plugg som är kopplad till motorns styrenhet, fartreglage och de två Lithiumbatterierna. Hans Smaragd är 34 fot och väger 3,3 ton. För båtar under 3 ton räcker det med den mindre modellen Cruise 2.0 och ett Lithiumbatteri.

Källa: tidningen Båtliv

Taggat , , , ,