Nyheter

Göteborg får sin första sociala supermarket

Göteborg har fått sin första sociala supermarket. Den 13 mars invigdes Räddningsmissionens butik MatRätt som ska minska både matfattigdom och matsvinn.

MatRätt är en så kallad social franchise från Matmissionen i Stockholm med Axfood som medgrundare. Idén med den sociala supermarketen är att både leverantörer och mottagare är vinnare. Butiker slipper slänga varor och kunderna kan handla till ett nedsatt pris.

Det handlar inte om att sälja gammal mat, utan varor med kort datum eller grönsaker som utseendemässigt inte håller måttet. Maten kommer från olika grossister och matbutiker i Göteborg.

Konceptet vänder sig till alla kunder men med olika prisnivåer. De som är medlemmar betalar en tredjedel av priset jämfört med i en vanlig butik, medan icke medlemmar betalar fullt pris, men som ändå är lägre än i andra butiker. Kravet för medlemskap är att man lever i ekonomisk utsatthet eller har försörjningsstöd.

Läs mer i Livsmedelsnyheter…

Taggat , , , , ,