I samband med den pågående klimatveckan i New York aviserade flera stora företag att de åtar sig att sätta nya vetenskapligt förankrade klimatmål, enligt tvågradersmålet.

170922_A-coal-fired-power-plant-in-IndianaAntalet företag som är engagerade i klimatåtgärder utifrån initiativet Science Based Target har i stort sett fördubblats under senaste året, från 155 till 300. Exempel på företag som anslutit sig är Adobe, Merck, Nike, United Technologies och den spanska telekommunikationsgiganten Telefónica. Tre svenska företag finns med:

Husqvarna, Postnord och Tetrapak. De företag som väljer att ansluta sig till initiativet har två år på sig att utveckla en plan för utsläppsminskning. En plan som sedan utvärderas av initiativets expertgrupp. Bara sådana planer godkänns som uppfyller strikta kriterier godkänns. Av de 300 företag i världen som åtagit sig att sätta klimatmål har 72 företag hittills blivit godkända, varav 41 bara i år.

Läs mer på TriplePundit…

Källa: Miljö Online

Etiketter: , , , , , Last modified: 22 september, 2017
Jag har läst och godkänner villkoren