GENOMFÖRANDE

– så här lyckas du med dialogen

Målet är att skapa meningsfulla dialoger som stärker förståelse, förtroende och lärande inom kommunen, oavsett om mötet sker fysiskt, digitalt eller i aktiviteter. 

Här får du stöd för det viktiga mötet med invånarna. Det är här dialogen händer, där invånarna får möjlighet att påverka beslut som rör deras samhälle. Här kan du ta del av:

    ♣  Hur du bjuder in rätt deltagare till dialogen.
    ♣  Hur du väljer verktyg som engagerar och inkluderar alla.
    ♣  Hur du leder samtal så att alla känner sig hörda och delaktiga.
    ♣  Hur du dokumenterar och sorterar invånarnas bidrag och skapar underlag för återkoppling och beslut.

Innehållsförteckning

Genomförandeplan

Den här genomförandeplanen är resultatet av arbetet med pilotkommunerna och referensgruppen. Här har vi samlat alla frågor du behöver ha koll på inför dialogen med invånarna. Bakgrunden till frågorna, begreppsförklaringar, tips och exempel hittar du under genomförandeplanen. Lycka till!

Målgrupp, urval och inbjudan

Här kan du läsa mer om:

  •    ♠   Hur vi definierar en målgrupp och hur de kan grupperas
  •    ♠   Vad menas med urval och hur skiljer det sig från målgruppen
  •    ♠   Vad ska man tänka på när det gäller att bjuda in deltagare till aktiviteter
  •    ♠   Exempel på verktyg för urval och inbjudan

Dialogverktyg och samtalsteknik

Här kan du läsa mer om:

  •    ♠   Vad ett dialogverktyg är
  •    ♠   Hur det skiljer sig från samtalstekniker
  •    ♠   Exempel på olika samtalstekniker.

Delaktighetstrappan

Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) delaktighetstrappa är ett verktyg som används för att strukturera och tydliggöra olika nivåer av invånarnas delaktighet i kommunala och regionala beslutsprocesser. Den är inspirerad av bland annat Arnsteins delaktighetsstege (1969) men har anpassats av SKR för att passa svenska förhållanden. Medan Arnsteins stege var en kritisk modell för att visa maktförhållanden i medborgardeltagande är SKR:s trappa ett verktyg för att stödja planering och genomförande av dialoger med invånare, utifrån syfte och kontext. I SKR:s trappa är därför högre nivå inte alltid bättre – rätt nivå beror på syftet med dialogen och vilka resurser som finns tillgängliga.

Syftet med delaktighetstrappan är främst att ge att kommuner och regioner ett planeringsverktyg, dels för att arrangörerna av medborgardialogen ska få klarhet i vilken omfattning och djup av delaktighet de vill erbjuda medborgarna i dialogen (internt), dels för att ha en tydlighet gentemot medborgarna om deras inflytande i kommunikation till dem, exempelvis i inbjudan.

En och samma medborgardialog kan även innehålla delar eller metoder som innebär olika omfattning och djup av delaktighet. (SKR, Delaktighetstrappan, 2023).

Val av dialogverktyg

Erfarenheter visar på vikten i att välja form och metod för medborgardialogen FÖRST EFTER att dialogens SYFTE är klarlagt. Vad dialogen förväntas bidra med och hur resultatet ska användas är helt avgörande för hur dialogarbetet ska läggas upp och vilka medborgare som ska delta. Har du inte klart vad syftet är, gå tillbaka till delen Förarbete! 

Här kan du läsa mer om:

  •    ♠   Varje steg i SKR:s delaktighetstrappa
  •    ♠   Exempel på olika verktyg för dialog utifrån delaktighetsgraden
  •    ♠   Quiz som hjälper dig att välja delaktighetsgraden
  •    ♠   Tips på webbsidor med verktyg för dialog och samtalstekniker

Dialogverktyg utifrån delaktighetsgrad

Samling av dialogverktyg och mötestekniker från olika aktörer

dialogGuiden

SKR:s webbplats för stöd inför medborgardialoger med metod för dialog samt exempel på genomförda dialoger och kunskapsmaterial.

Metodbanken

Övningar, reflektion, dialog och teori för att bygga kunskap, ökad tillit, öppenhet och rakare kommunikation.

Servicebanken

Mötesmetoder för ökad engagemang och inkludering av lokala kunskaper i den kommunala planeringen för serviceutveckling på landsbygden.

Tillväxtverkets guider och verktyg

Guider och verktyg för inkluderande samhällsplanering samt kommunikation, förankring eller kulturförändring i en organisation.

Dokumentera och sortera

Dokumentation är en central del av varje medborgardialog och spelar en avgörande roll för att säkerställa transparens, ansvarstagande och lärande i den demokratiska processen. 

Här kan du läsa mer om:

  •    ♠   Vikten av att dokumentera medborgardialog
  •    ♠   Vad du behöver tänka på före, under och efter dialogen när det gäller dokumentation och analys av bidragen
  •    ♠   Exempel på olika sätt att dokumentera och sortera

Sortera och visualisera

 När många synpunkter och förslag kommer in blir analys och sortering av dessa lätt tidskrävande och överväldigande.  I projektet med pilotkommunerna stöttade vi Sotenäs med följande verktyg för att sortera och visualisera förslagen.

Tips på läsning

Ekocentrums ingång i detta arbete bygger på befintliga metoder och erfarenheter, men kommer inte från en strikt vetenskaplig metodik. I stället utgår vi från etablerade principer, expertrekommendationer och beprövade verktyg som vår arbetsgrupp sammanställt till en formulerad metod. Nedan kan du ta del av den litteratur vi har fördjupat oss i under projektets gång. 

Startsida
Kartläggning
Förarbete
Genomförande
Återkoppling
Mötesplats
Jag har läst och godkänner villkoren