
MÖTESPLATS
– för kommunen och invånarna
Mötesplatser för medborgardialog, oavsett om de är digitala eller fysiska, gör det enklare för fler att vara med och påverka beslut som rör deras vardag.
Här får du stöd med vad en varaktig plattform för att möta invånarna behöver innehålla. Du kan ta del av:
♣ Hur viktigt arenor för valfri dialog är för invånarna.
♣ Hur du skapar en digital mötesplats där invånarnas interaktion med kommunen står i centrum.
♣ Hur du skapar en varaktig digital mötesplats som kommunen kan ansvara för och underhålla.
Innehållsförteckning
Behov av fler mötesplatser
I vårt arbete, liksom hos andra, finns erfarenheter av att deltagare kan lyfta frågor som ligger utanför dialogens fokus. Vilket inte är konstigt eftersom dessa frågor är viktiga utifrån deras livssituation. Det kan också vara så att deltagare känner att dessa frågor inte blivit tillräckligt eller orättvist bemötta i tidigare möten med kommunens organisation. Förutom att deltagande tjänstepersoner eller beslutsfattare riskerar att sakna kunskap och mandat för dessa frågor, riskerar det också att ta fokus från huvudfrågan. Ett sätt att tillmötesgå medborgarnas behov är att skapa mötesplatser där en spontan och kontinuerlig dialog kan ske.
Verktyg för valfri dialog
Open Space är ett exempel på en medskapande metod och dialogform där dagordningen sätts av deltagarna på plats. Diskussionerna pågår så länge de behövs och fokus ligger på att främja kreativitet och engagemang för att få bästa möjliga insats i stunden.
Forskaren Hans Abrahamsson menar också att det väldigt sällan etableras arenor där medborgare med regelbundenhet kan träffa beslutsfattare, tjänstemän eller andra medborgare för att diskutera frågor som upplevs viktiga för dem. Sådana arenor kan vara ett komplement till medborgardialoger med ett avgränsat dialogfokus.
Beredskap för invånarnas initiativ
Sådana mötesplatser möjliggör också för frågor och initiativ från invånarna själva, i motsats till dialoger där kommunen står för inbjudan. Ofta finns större beredskap för frågor som lyfts ”inifrån”, dvs det är kommunen som bjuder in till dialog. Hur kan vi skapa större beredskap och förutsättningar för ”utifrån”-perspektiv, dvs invånarnas initiativ?
Koncept för varaktig digital mötesplats
Här kan du läsa mer om:
♣ Vilka roll användaren av en digital mötesplats ska ha
♣ Vilka interaktioner som ska finnas i allmänhetens handlingsutrymme.
♣ Vad kommunen ska ha i beredskap för att uppnå syftet med plattformen.
Exempel på digitala lösningar för medborgardeltagande

Exempel på digital plattform
Involvering Helsingborg är Helsingborgs stads webbplats för deltagande, dialog och engagemang. Här samlar Helsingborgs stad de projekt och initiativ där invånarna kan bidra med perspektiv, tankar, förslag och engagemang samt följa vad som händer och få återkoppling i projekt där de har bidragit.

Exempel på programvara för att skapa en digital plattform
Decidim är en gratis och öppen källkodsbaserad programvara som underhålls av en omfattande och aktiv gemenskap med vilket man kan konfigurera utrymmen för deltagande med verktyg såsom möten ansikte mot ansikte, undersökningar, förslag, omröstningar, uppföljning av resultat, kommentarer, mm.
Det finns även många företag som erbjuder digitala plattformar och andra tjänster för att främja medborgardialog och underlätta ett engagemang mellan organisationer, regeringar och de samhällen de betjänar.
Tips på läsning
Ekocentrums ingång i detta arbete bygger på befintliga metoder och erfarenheter, men kommer inte från en strikt vetenskaplig metodik. I stället utgår vi från etablerade principer, expertrekommendationer och beprövade verktyg som vår arbetsgrupp sammanställt till en formulerad metod. Nedan kan du ta del av den litteratur vi har fördjupat oss i under projektets gång.

