Nyheter

Lastbilarna kan ta tåget

Lastbilen kan köra rakt upp på järnvägsvagnen och transporteras vidare på räls. Ingen omlastning av godset behövs. Nu ska en ny, robustare version av vagnen tillverkas.

170130_lastbilar-tar-tagetGenom att vagnkorgen svänger ut åt sidan och fäller ut en ramp kan lastbilen köra ombord. Tack vare elanslutning ombord kan lastbilens kylaggregat drivas utan diesel. Järnvägsvagnen har utvecklats av Östersundsföretaget Flexiwaggon, med stöd av bland andra Ica och Energimyndigheten. Hittills har en sådan järnvägsvagn tillverkats. Nu ska en ny, robustare prototyp produceras. Därför har företaget ansökt om tio miljoner kronor i lån från Energimyndigheten.

– Den första vagnen hade mycket teknik i sig. Nu har vi reducerat antalet komponenter med 60 procent så att den blir mer robust och tål lite svårare förhållanden, berättar Jan Eriksson, vd på Flexiwaggon.

När en lastbil ska köra ombord på järnvägsvagnen svänger vagnkorgen ut åt sidan. För att svängningen ska kunna ske på ojämn och relativt lös mark är vagnkorgen i den nya versionen försedd med larvband.

– Den andra versionen hade stålhjul och stålplatta, men de gräver sig ner i marken om den är för lös, och då blir det för hårda krafter i vagnen, berättar Jan Eriksson.

För att det ska bli enklare att köra upp lastbilen har hydraulkolvar tagits bort och vagnskolvens låsning har förenklats och flyttats.

– En enklare och mer robust vagn kostar mindre att tillverka och gör att det blir mindre felkällor, säger Jan Eriksson.

Tanken med Flexiwagon är att fossilt bränsle inte ska behöva användas på delar av en körsträcka. Medan lastbilen transporteras på järnvägen kan chauffören vila i en passagerarvagn. Sista biten kan sedan lastbilen köra för egen maskin.

– Vi måste hitta lösningar på utsläppen från lastbilstransporter. I och med klimatavtalet ökar intresset för vår lösning, säger Jan Eriksson.

Flera utländska företag, bland annat från Tyskland och Nederländerna, har anmält intresse för att köpa version två av järnvägsvagnen.

Tillverkning av en ny prototyp beräknas kosta 20 miljoner kronor och ta ungefär tre månader.

Den gamla prototypen har testats på olika sträckor men är inte i drift i dagsläget. Inom kort ska den dock användas för att transportera entreprenadmaskiner till ett infrastrukturbygge i Norge.

Lite fakta om den nya järnvägsvagnen:

  • Järnvägsvagnen mäter 24 meter på längden och har ett lastutrymme på 17,3 meter.
  • Den väger ungefär 40 ton och kan lasta 60 ton ombord.
  • Det inre axelavståndet är 19,48 meter för att överensstämma med järnvägens signalsäkerhetssystem.
  • Järnvägsvagnen kallas Flexiwagon medan företaget har det snarlika namnet Flexiwaggon.

Källa: Ny Teknik

Taggat