2030-sekretariatets Mattias Goldmann var på plats på världens största kollektivtrafikmässa, UITP, som arrangerades i Stockholm häromveckan. Här trendspanar han om utsikterna för framtidens kollektivtrafik.

Allt fokus på elbussar

Den absolut hetaste trenden på mässan var eldrivna bussar, konstaterar Mattias Goldmann. Bussar som tidigare var vanliga och som drivs med biodiesel, etanol och biogas, syntes inte till alls, även om de förstås fortfarande finns kvar på marknaden. Scania är numera den enda tillverkaren som säljer etanolbussar.

Snart sagt alla tillverkare visade upp elbussar på mässan: från svenska Scania och Volvo, till tyska MAN och Mercedes, och Solaris. Eldrivna stadsbussar har blivit mainstream och används numera i normal trafik och inte avgränsade projekt. Det finns även ledbussarna som drivs med el och även långfärdsbussar är på gång med eldrift. Men det handlar i stort sett enbart om batteridrivna bussar – induktivt laddade elbussar och trådbussar är inte alls lika heta längre.

Kraftfullare batterier minskar behovet av snabbladdning

Snabbt sjunkande batteripriser gör att fokuset flyttats från dyra snabbladdningslösningar för elbussar, till större och kraftfullare batterier som ger längre räckvidd och ofta räcker till en hel dags körning. De som nu beställer många elbussar, som Paris, väljer ofta en mix av olika laddtyper.

Vätgasbussar på gång?

Iveco hade världspremiär för sin vätgasbuss, och flera kollektivtrafikaktörer är klart intresserade av detta sätt att driva bussar på el. Fördelarna jämfört med batteribussar är att tankningen sker snabbare än laddningen med el, att räckvidden kan vara längre, och produktionen av vätgasen kan ske lokalt.

Självkörande kan slå igenom tidigare för bussar än för personbilar

Hypen kring självkörande fordon har dämpats, eftersom det dröjer innan de slår igenom bland personbilarna. På bussidan är genombrottet närmare, eftersom de går samma sträckor jämt och om det behövs kan ha avspärrade sträckor.

Cykeltjänster integreras med kollektivtrafiken

På mässan finns flera olika delningstjänster för cykling, både traditionella cyklar och elsparkcyklar som Voi. Flera av dem visade upp lösningar för hur de kan integreras i kollektivtrafiken.

Bzzt alternativ till vanlig taxi

På taxisidan visade Clean Motion upp Bzzt vilket visar att även taxiliknande fordon kan vara små och energieffektiva. En vidareutveckling som är på gång innebär att dessa enkelt byta batterier vilket förlänger räckvidden och minskar tiden då fordonet måste stå still.

Av Mattias Goldmann

Läs mer hos 2030-sekretariatet

Etiketter: , , Last modified: 27 juni, 2019
Jag har läst och godkänner villkoren