Miljö Online: Historiskt har ModeInkubatorn i Borås, senare FashionInk, arbetat med traditionella textil- och modeföretag som har varit fokuserat på att producera säsongsvarierande modekollektioner i uppstartsskede. Nu syns en tendens att modebranschen genomgår ett skifte, från att hög modegrad har varit den viktigaste komponenten, har fokus skiftats till hållbarhet, cirkularitet, nya tekniska lösningar och nya affärsmodeller.

190627_Textil-inkubator-Borås

Bara de senaste månaderna har Inkubatorn etablerat kontakt med sex nya kunder med den inriktningen, så kallade fashion tech bolag. De har alla affärsidéer som ska bidra till att ställa om textil- och modebranschen till att bli mer hållbar och cirkulär, genom nya tekniska lösningar, delningsekonomi och/eller nya material och produkter.

Den ”nya” typen av bolag som söker sig till Inkubatorn i Borås har textil- och modebranchrelaterade affärsidéer. De har disruptiva affärsmodeller och tekniska innovationer relaterande till modebranschens huvudsakliga beståndsdelar; sourcing, produktion, logistik, och försäljning, inom såväl B2B som B2C.

Utvecklingen vi nu påbörjat inom fashion tech är ett naturligt led i att följa samhällstrenden inom smart specialisering, men även för att utnyttja den nationella position som Borås textila näringsliv har. På så sätt blir även vi nationellt relevanta, säger Henrik Jansson, avgående VD Inkubatorn i Borås.

Källa: Miljö Online

Etiketter: , , , , Last modified: 28 juni, 2019
Jag har läst och godkänner villkoren