Nyheter

Siemens först i världen med laddbart drivsystem för färjor

Tillsammans med det norska varvet Fjellstrand har Siemens utvecklat världens första eldrivna bilfärja. Det 80-meter långa fartyget kan bära 120 bilar och 360 passagerare. Från 2015 och framåt kommer den att tjäna rutten mellan Lavik och Oppedal, över Sognefjorden.

el-farja-webbDen elektriskt drivna färjan togs fram i samband med en tävling som anordnades av Norska transportministeriet. Första pris var att få trafikera sträckan Lavik till Oppdal i Sognefjorden Det fartyg som för närvarande trafikerar linjen använder i genomsnitt en miljon liter diesel per år och avger 570 ton koldioxid samt 15 ton kväveoxid.

Den laddbara färjan har särskilt utformats för att möta kraven på ett elektriskt drivsystem. Utformad som en katamaran med två smala skrov, erbjuder den mindre motstånd i vattnet än ett konventionellt fartyg. Skroven är tillverkade av aluminium i stället för stål. Till skillnad från en dieselmotor är färjan utrustad med elektriska motorer som drivs av ett batteri på 10 ton. Sammantaget väger det nya fartyget endast hälften så mycket som en färja av konventionell utformning.

Färjan som kör rutten idag har en motor med en effekt på 1500 kilowatt (kW) eller mer än 2000 hästkrafter. Den laddbara färjan har en effekt på 800 kW. Under normala förhållanden, med en hastighet på 10 knop, räcker ett batteri på 400 kW. Fartygets batterier laddas i pauserna vid färjelägena, något som endast tar 10 minuter. En utmaning har varit de bristande lokala elnäten som inte har tillräcklig kapacitet att leverera så stor mängd energi på så kort tid. För att hantera detta har batterier installerats i varje hamn.

När fartyget lämnar kajen laddas dessa batterier sedan långsamt på nytt till nästa gång. Hundratals färjor trafikerar Norges fjordar och länkar samman öarna med fastlandet. Med dagens batteri och laddningsteknik kan alla färjeturer som gör uppehåll upp till 30 minuter trafikeras av eldrivna fartyg.

Källa: Siemens. Läs pressmeddelandet här.

Taggat