Nyheter

Myter kring hållbar konsumtion bromsar arbetet

Oksana Mont är Sveriges enda professor i hållbar konsumtion i Lund. Hon reder ut myter som bromsar upp detta brådskande arbete. Idag har vi ett köpbeteende som skapats i en tid då vi inte visste något om begränsade resurser. Nu måste beslutsfattare tänka om och skapa en tillväxt som är mer långsiktigt hållbar och rättvis.

Oksana2_myterEn av myterna om hur vi ska nå en hållbar tillväxt är att det är konsumenterna som ska leda arbetet mot hållbar konsumtion: – Över huvud taget tycker jag att politiker undviker att ta sitt ansvar för hållbara livsstilar. Politiker har möjligheter att utveckla strukturer och institutioner så att det hållbara valet blir något naturligt, inget man måste ta ställning till. Ett exempel är att om alla tvättmedel i affären är miljömärkta, så kan konsumenter bara göra hållbara val, säger Oksana Mont. Men hur når vi till den hållbara konsumtionen rent konkret – piska eller morot? – Allt beror på hur man inramar budskapet. Det behövs ett bra ledarskap och så måste de styrande ta bort hinder i ekonomin. Priset måste reflektera den verkliga kostnaden.

Läs mer…

Källa och foto: Svanen

Taggat