Nyheter

Kampanj om o-ekologisk mat

Nu inleder Naturskyddsföreningen årets stora kampanjsatsning. Under 2013 kommer föreningen arbeta för att visa baksidan av kemikaliejordbruket och varför det är smart att välja ekologisk mat.

130528_byt_till_ekoDet är ologiskt med o-ekologisk mat. Människor vill inget hellre än att det vi stoppar i munnen ska produceras på ett ekologiskt hållbart sätt och slippa rester av bekämpningsmedel. Ändå är det bara 4 procent av den sålda maten i Sverige som är ekologiskt producerad.

Höjdpunkten under Miljövänliga Veckan

Kampanjens höjdpunkt blir under Miljövänliga Veckan vecka 40, 26 september – 6 oktober. Då kommer våra medlemmar att synas och höras på gator och torg, i butiker och bibliotek. Föreningens lokala kretsar och nätverk fixar provsmakningar, tävlingar, utställningar, delta i marknader, skördefester och annat kul. För första gången sker Miljövänliga Veckan samtidigt i flera länder i världen. Ett trettiotal miljö- och bonde organisationer i t ex Brasilien, Uganda och Filippinerna är med i kampanjen som går under namnet Green Action Week.

Viktiga varor att byta till eko

Budskapet till konsumenterna är enkelt. Börja med att byta ut ett par viktiga varor som gör stor skillnad för miljö och människor: • Mejeriprodukterna med sitt breda utbud, där mjölken intar en hedersplats. • De hårdbesprutade bananerna och vindruvorna. Glöm inte heller russinen och vinet som också kan innehålla ett helt gäng otrevliga kemikalier…

• Kaffet, som vi svenskar dricker näst mest av i världen.

• Köttet, som vi framför allt behöver äta mindre av, men när det väl är dags för söndagsstek eller köttbullar så är eko ett klokt val.

• Och sist men inte minst vår egen svenska värsting: potatisen, som besprutas mest av alla grödor i Sverige.

Ta del av kampanjen här…
Läs om de 5 viktiga varorna här…
Följ kampanjen på twitter: #byttilleko

Taggat ,