Events

Lägg fisken på disken – Kulturagent, företagskultur

24 januari, 2018
13:00
 till 
16:30

När drivkraften kommer inifrån behövs färre pekpinnar och direktiv. Många längtar efter en företagskultur som ger bättre resultat och nöjdare kunder, bättre hälsa och ett mer civiliserat samhälle. Och som gör det enklare att attrahera nya medarbetare. I den här kursen får du praktiska exempel på en smart företagskultur, hur du kan skapa den och vad du bör se upp med.

Fisken på disken_ill

Strategin att vara värderingsstyrd delas av många arbetsplatser, men hur gör man i praktiken? Under den här kursen får du nycklar till ert eget arbete med företagskulturen. En chef använder 90% av sin tid till att kommunicera, här lär du mer om kommunikation som drivmedel och hur du undviker misstag. Du som är chef och ledare eller har rollen att stödja och leda verksamhetens utveckling – detta är en utbildning för dig!

Målet: Att skaffa verktyg och medvetenhet att aktivt designa och leda ett arbete med företagskultur och värderingar.

Omfattning: Utbildningen består av 5 halvdagar – den löper över en period av 6-8 veckor. Start 24 januari 2018 kl 13.00 – 17.00.

Datum för kurstillfällen:

  • 24 januari 2018
  • datum fastslås senare, i samråd med deltagarna
  • datum fastslås senare
  • datum fastslås senare
  • datum fastslås

Plats: Ekocentrum, Aschebergsgatan 44 i Göteborg

Pris: 19.500 kr per deltagare (ex moms) vilket inkluderar alla fem tillfällena, fika på plats, intyg och ev dokumentation.

Programinnehåll:

  • Företagskultur och värderingar styr våra beteenden
  • Så skapar värderingar lönsamhet
  • Metoder för ett önskat beteende i organisationen
  • Vad är företagskultur och vem äger frågan?
  • Hållbarhet och engagemang
  • VD, HR och Kommunikation – en värdefull triad
  • Change management
  • Praktiskt kommunikation formar processen
  • Ta reda på vad som behöver förändras
  • Att förstå och hantera motstånd mot förändring
  • Steg-för-steg-modell i att skapa en önskvärd företagskultur
  • Att mäta arbetet med företagskulturen
  • Förutsättningar att bli en attraktiv arbetsgivare – employer branding

Om utbildningen

Kursen vänder sig till ledare och specialister, HR-chefer, kommunikationschefer, ledningsgrupp och VD.

Vi arbetar med praktisk kunskapsutveckling utifrån praktiska case från olika branscher där gruppens samlade kompetens tas tillvara i interaktion. Och så bjuder vi på ett rikt nätverkande!

Innehållet i utbildningen anpassas och designas av våra kursansvariga utbildare där utmaningar och pedagogik utgår från själva lärandeprocessen i gruppen. Utbildningens planerade mål kring individuella behov och effekter följs upp och mäts.

Andrea_Jovell_100x100

Medverkande experter har gedigen erfarenhet från näringslivet, den akademiska världen, som företagsledare och utbildare:

Andrea Jovell, utbildningsansvarig och kommunikationsvetare, anlitas av företag och organisationer för att utveckla verksamheten genom företagskultur. ”Alla behöver göra en kulturresa, företagen kan så mycket mer: bättre samarbete, nöjdare kunder, högre trivsel, innovation och attrahera nya talanger.”

BarbroCurmanBarbro Curman, orgnisationskonsult och psykolog som arbetat med ledarutveckling på IFL, Handelshögskolan. ”Kombinationen med praktisk kommunikation och ett medvetet arbete utifrån värderingar är helt unik och nydanande.”m säger så här:

”Jag känner en större gemenskap nu när jag vet att vi har samma värderingar.”

”Vår kulturresa har gjort all skillnad.”

”Jag har lärt mig massor om kommunikation som jag inte visste att jag saknade innan.”

Välkommen med din anmälan senast 5/10 här:

Om du bara vill göra en intresseanmälan eller har frågor är du välkommen att vända dig till helen.sylvan@ekocentrum.se

Din anmälan är bindande men kan överlåtas till annan person om du får förhinder.