Houdini bestämde sig år 2001 för att de skulle bli en del av lösningen istället för problemet i textilbranschen. Nu tar de fram världens första rapport med holistiskt miljöperspektiv, baserad på forskning från Stockholm Resilience Center.

Logiken för vad vi ska prioritera har inte direkt varit svår – självklart går vi från linjärt till cirkulärt och från fossilt till förnybart bränsle. Men det finns mer komplexa faktorer inom ett hållbarhetsarbete, som vi behövt hjälp av vetenskapsmän med. Exempelvis valet mellan återvunnen syntetfiber och biobaserad syntetfiber, säger Eva Karlsson, vd.

Pilotprojektet ligger ännu i startgroparna och Eva Karlsson menar att Houdini har långt kvar innan de kan förstå hela sin påverkan på planeten. Hon berättar att de kommer släppa en uppdaterad version av rapporten var tredje år, där de för varje år kommer fokusera på nya områden och att förbättra metodiken. Som första område inom sin verksamhet, har de valt att fokusera på textilfiberalternativ, både inom de största fibrerna företaget använder sig av, men även textilfibrer som de bör växa med i framtiden.

Vi valde det område som vi först kan göra störst påverkan inom. Tanken är att vi ska bli mer djupodlade tillsammans med våra partners i leverantörskedjan och successivt arbeta med högre precision längre bakåt i värdekedjan. Vi vill gå igenom hela värdekedjan från fårfarmen till att produkterna är färdiga. Sedan jobba för att få mer långlivade produkter. Det värsta som kan hända är att produkterna återvinns alldeles för tidigt, säger Eva Karlsson.

180618_Houdini_Planetary-BoundariesHon berättar att enligt Albaeco och Stockholm Resilience Center, som hjälp Houdini med rapporten, så är det första gången i världen som ett företag gjort denna typ av hållbarhetsrapport. Tidigare har denna modell använts mest inom stadsplanering och akademin.

Det är så viktigt att företag förstår sin plats i ett system, oavsett om det är det sociala eller planetära systemet. Alla vill bli hållbara, men ska vi bli hållbara måste vi bannemej veta hur vi påverkar planeten och vad vi kan göra för att bli bättre, säger Eva Karlsson och fortsätter:

Förut pratade man om greenwashing – att man lurade sina kunder, men greenwashing kan även vara något man gör omedvetet och därmed lurar sig själv, internt i ett bolag. Företagsvärlden är experter på att ta genvägar så fort det går och räkna på olika grejer, snarare än att förstå att detta är ett väldigt komplext system som påverkar alla faktorer. Så av den anledningen känner vi också att det är viktigt att göra en rapport som kan beskriva hur vi jobbar, hur vi räknar och vad som är viktigt, för att inspirera andra att göra detsamma.

Startar projekt för datainsamling
En av de största utmaningarna med att göra rapporten var att vi märkte hur svårt det är för leverantörer att sammanställa all data. De är experter, precis som vi, inom sitt område. Därför har vi startat ett parallellt projekt tillsammans med ett start-up techbolag där vi ska hjälpa leverantörer att hantera sin data på ett bättre sätt, så att den kan flöda fritt och säkert. Detta för underlätta när företag vill mäta olika saker till olika typer av rapporter, berättar Eva Karlsson.

Läs hela rapporten här…

Källa: Miljö&Utveckling

Etiketter: , , , , , Last modified: 18 juni, 2018