Nyheter

Ekologisk mat fortsätter öka i Sverige

Ur Ekowebs nyhetsbrev 2/2 2011:

Marknaden för ekologiska livsmedel fortsatte att ta andelar av den totala livsmedelsförsäljningen 2010. Totalt ökade den ekologiska livsmedelsförsäljningen med 11 procent. Ekowebs prognos, som offentliggjordes vid förra marknadsseminariet, den 27 januari 2010, var en ökning på mellan 10 och 12 procent.

– Ekologiskt har gått fortsatt starkt, både i detaljhandeln och i storhushållsköken. Ökningen på 11 procent ska ses i ljuset av att den konventionella livsmedelsförsäljningen inte ökade under samma period och att priserna var oförändrade mot föregående år. Ekologiskt ökar alltså 11 procent av egen kraft, utan hjälp av prisökningar, säger Cecilia Ryegård som är redaktör för Ekoweb och den som presenterade Ekoweb´s statistik under marknadsseminariet den 1 februari.

Ökningen betyder att ekologiskt fortsätter att öka sin marknadsandel av den totala livsmedelsförsäljningen och nu uppgår till cirka 3,1 procent av all livsmedelsförsäljning i Sverige.

– Vi räknar andelen på all livsmedelsförsäljning, det vill säga i detaljhandeln, Systembolaget och storhushåll. Ekologiskt ökar genom alla försäljningskanaler, men den aktör som ökar mest är Systembolaget, som ökar med 40 procent, säger Cecilia Ryegård.

Taggat , , ,