Nyheter

Bränslecellen – 90 % billigare

Det är som en scen i en film. En avspärrad del av Tokyos hamnområde. Skyskrapor i fonden. Tre underligt dekorerade bilar bränner varv på varv runt en konmarkerad bana. Det enda som hörs är däckens ljud mot asfalten, särskilt när någon av oss förare lyckas få hjulen att spinna loss. Tidningen NyTeknik har provkört Toyotas bränslecellsbil – här är berättelsen:

131107_Toyota_bränslecellsbil

131107_Toyota_bränslecellsbil

Det är lite oklart vad vi egentligen håller på med. Toyota visar sin nya bränslecellsbil, men det vi internationella biltestare ägnar oss åt har mycket lite med själva bränslecellen att göra. Vi testar vridmoment och acceleration (som beror på vilken elmotor man använder), vi provocerar bromsar och fjädring, vi kör våra varv. Vad man kan säga om bränslecellen är att den verkar fungera – alltså omvandla vätgas till el – under dessa fältmässiga förhållanden.

Att köra bränslecellsbil är exakt som att köra elbil. Ställ spaken på D, lossa handbromsen, iväg. Bilen drivs av en elmotor som får ström från ett batteri. Men bakom batteriet sitter bränslecellen, som omvandlar vätgas från bilens trycktankar till el. Det gör att de underligt dekorerade bilarna kan fortsätta sina ryckiga turer runt hamnområdet timme ut och timme in, utan att Toyotas funktionärer blir det minsta oroliga. Det tar tre minuter att fylla på vätgas. En påfyllning räcker till eldrift i 65 mil. Det häftigaste här är inte bilkörningen, utan det nya bränslecellssystemet. Toyotas ingenjörer har pressat kostnaderna för bränslecell och trycktank med mer än 90 procent. Sedan räknar man med att halvera den återstående kostnaden när serieproduktionen startar nästa år. Dessutom uppger Toyota att man har förbättrat verkningsgraden och löst de tekniska problemen med kallstart och livslängd på bränslecellen. – Vi har arbetat med det här i 20 år. Det var först för 2–3 år sedan som vi hade gjort så stora tekniska framsteg att vi insåg att det skulle gå att kommersialisera, säger Tatsuaki Yokoyama, en av de ansvariga för bränslecellskonstruktionen.

Läs vidare…

Källa: NyTeknik

Taggat , ,