Nyheter

Återtillverkade elcyklar värnar miljön och ökar lönsamheten

I närmare ett år har tre Chalmersforskare skissat på en ny affärsmodell för en cykeltillverkare i Göteborg. Grundidén med affärsmodellen är att redan från börja designa produkten så att den ska kunna återanvändas och återproduceras. På så vis menar forskarna att man både ökar lönsamheten och ser till att färre saker hamnar på soptippen.

Återtillverkade_cyklarDet var i samband med att de tre forskarna fick en cykeltillverkare i Göteborg att intressera sig för att testa en så kallad cirkulär affärsmodell för en ny produkt som projektet ”Towards a circular economy” drogs igång av Mats Williander, Marcus Linder och Thomas Nyström. Projektet drivs gemensamt av Chalmers, Center for Business Innovation (CBI) och Viktoriainstitutet. Med en cirkulär affärsmodell finns redan från början tanken att produkterna ska komma tillbaka till producenten och som positiv bieffekt värnas miljön i och med en minskad mängd avfall och minskad material- och energiåtgång vid återtillverkning istället för nytillverkning.

– Många traditionella affärsmodeller bygger på antagandet att man tillverkar något och sedan säljer det och hoppas att aldrig se det igen. Har vi tur så återvinns en del av materialet men försämrade materialegenskaper gör att det ändå snabbt slutar på soptippen eller bränns. Med ett cirkulärt materialflöde bygger man in i affärsmodellen att produkterna ska komma tillbaka till producenten, vilket får en hel del följder, säger Mats Williander.
Forskarna berättar att med slutna materialflöden är produkten och hela affären redan från början designad för att produkten ska återanvändas och återproduceras för att öka den ekonomiska effektiviteten. Som positiv bieffekt värnas miljön i och med en minskad mängd avfall. En central del blir att sälja produktens funktion genom en tjänst och behålla ägandet.
Taggat , ,