Nyheter

Det kommer vi tanka år 2030

Under konferensen Ekotransport 2030 i Stockholm den 27 april fick drivmedelstillverkare och besökare titta i spåkulan och sätta sina prognoser kring vilka drivmedel vi kommer att tanka år 2030 – då fordonsflottan ska vara fossilfri.

160511_Ekotransport_drivmedel-2030_160428_AHUpplägget var enkelt. Representanter för drivmedelsindustrin fick pitcha sina respektive drivmedel i en minut. Sedan fick de göra en prognos för hur stor andel av drivmedelsförsäljningen deras drivmedel skulle ha år 2030, det år då Sveriges politiker beslutat att fordonsflottan ska vara fossiloberoende. Därefter var det besökarnas tur att ge sin prognos.

Här är representanternas säljargument och prognoser för sina respektive drivmedel:

Biogas
Henrik Dahlsson, Energigas Sverige:
– Biogas är det bränsle som använder mest inhemska resurser och därmed är minst exportberoende. Dessutom är biogas det drivmedel som på allvar sluter kretsloppet och tar Sverige till en cirkulär ekonomi.
Andel av drivmedelsanvändningen 2030: 30 %
Publikens prognos: 17 %

Biobensin och biodiesel av lignin
Sven Löchen, Renfuel:
– Lignin är den allra mest klimatsmarta bioråvaran då den inte tar ner skog utan i stället tar hand om restprodukter från pappersindustrin. Potentialen är enorm.
Andel av drivmedelsanvändningen 2030: 70 %
Publikens prognos: 31 %

Biobensin och biodiesel
Helene Samuelsson, Preem:
– El och gas är inte alltid detsamma som förnybart. Precis på samma sätt är bensin och diesel inte alltid detsamma som fossilt. Det kan vara skogsråvara, restaurangavfall och mycket annat. Vi måste ställa om tankegångarna här och se att bensin och diesel kan bli en 100 procent förnybar produkt.
Andel av drivmedelsanvändningen 2030: 70 %
Publikens prognos: 31 %

El
Olle Johansson, Power Circle:
– El är billigt, effektivt och dessutom har vi ett stort överskott i Sverige. Elbilarna har två nackdelar, räckvidd och pris. Båda dessa problem är snabbt på väg att försvinna genom minskade kostnader  och kommer inte att finnas kvar inom ett par år.
Andel av drivmedelsanvändningen 2030: 40 %
Publikens prognos: 32 %

Vätgas
Cecilia Wallmark, Sweco:
– Vätgas finns redan i dag hos alla världens tio största biltillverkare och det är ett drivmedel som tillverkarna tror på och som de vill satsa på globalt. Vätgas är minimalt miljöbelastande och lokalt har vätgas bara vatten som utsläpp. Infrastrukturen är också på väg att byggas upp och 2020 kommer vi att ha vätgas i de stora transportkorridorerna i Europa.
Andel av drivmedelsanvändningen 2030: 10 %
Publikens prognos: 9 %

Etanol
Hilde Wahl, ST1:
– Etanol är världens största biodrivmedel. I Sverige ses dock etanol som en död produkt och förtroendet för etanolen är i stort sett förbrukat. Vi tror ändå att etanolen kommer att leva vidare. De bensinbilar som säljs i dag kommer att vara i drift också 2030. Där kan etanol blandas in.
Andel av drivmedelsanvändningen 2030: 20 %
Publikens prognos: 11 %

Källor: Aktuell Hållbarhet och 2030-sekretariatet

Taggat , , , , , , ,